Přivazovací, kotevní, uvazovací pásy a popruhy – jaké jsou druhy a jak vybrat správný?
Naše krásná mateřština nám dává zabrat v pojmenovávání tohoto druhu zboží. Setkáte se s označeními, jako jsou kurtny, račny, či „správně“ upínací popruhy a pásy. Jedná se o sortiment, jehož úkolem je přivázat nebo ukotvit materiál tak, aby držel kde má – zde je hned první pravidlo tohoto sortimentu – nikdy nesmí být použit pro zvedání – není k tomu dimenzován.
Pravidlo č. 1 - Tento druh pásů a popruhů se nikdy nesmí používat pro zvedání!
Ale zpátky k jádru – co to tedy vlastně takový popruh / pás je? Jedná se o složeninu dvou prvků, které se dále dělí dle typu a použití. Ale základem každého upínáku je a) račna a za b) pás – protože základní funkcí přivazováků je upevnit materiál k podložce – pás se obvykle obtočí kolem kotveného břemene a stáhne se (napne se tak, aby kurtna šponovala – byla natažená a konstantně přitlačovala břemeno / náklad k podložce). To nám zajistí, aby břemeno např. v kamionové dopravě „nelítalo“ na korbě, abyste si na svém vozíku dovezli náklad ze stavebnin, aniž by Vám po cestě sjelo z vozíku a podobně.
Existuje několik způsobů jak si dané popruhy a pásy rozdělit.
Pravidlo č.2 – Pásy, kurtny, ráčny pokud jsou použity v autodopravě musí mít certifikát 8SD!
V rámci našeho sortimentu a tradice dělíme v základní rovině popruhy na kategorie jednodílné, dvoudílné a speciály – např. samo-upínací pásy.
Jak už z názvu vyplývá, jednodílné popruhy jsou výrobky skládající se z jednoho dílu – tedy račna i pás jsou součástí jednoho kompletu. Dvoudílné pásy jsou skládány z dílů dvou – tedy pevné a volné části, nebo jak nám označuje norma EN 12195-2, podle které jsou pásy vyráběny, pevný konec a nastavitelný konec.
Základní rozdílem těchto dvou druhů je fakt, že jednodílný upínací popruh vytváří kruhový – nekonečný profil, je tedy vhodný tam, kde je možné obvázat břemeno i podložku celou.
Dvoudílný upínací pás oproti tomu je standardně vybaven dvojitými hrotovými háky (tkzv. IHD), které je možné uchytit do dalších upínacích dílů - prvků, jako jsou misky, či navařená oka. Je tedy vhodný tam, kde nejde ukotvit břemeno celé.
Konkrétní příklady, pro představu textu výše, jsou následující:
- Kotvení samotného nákladu k paletě, zde je vhodné použít jednodílný popruh, protože je možné obtočit vnitřní částí palety celý náklad do zmiňované nekonečné smyčky – která nám jistí náklad na paletě - k paletě samotné.
- Co nám ale již nejistí je to, aby sama paleta nejezdila po korbě nákladního vozu – k tomu by lépe posloužil dvoudílný pás, kterým by se chytila paleta mezi dvěma miskami, nebo upínacími oky.
Tímto bychom měli základní rozdělení popruhů a pásů popsáno – v dalším článku se podíváme, jakou velikost popruhu a pásu vybrat tak, aby nepraskal – tedy jak silný pás potřebujeme pro ukázkové případy a jak si velikost popruhu a pásu můžete určit sami. V poslední části zabrouzdáme ještě do typů přivazování břemen – jak se přivazovat náklad dá, případně jak by se přivazovat neměl.